niedziela, 26 października 2014

Vagrant i odpalenie wielu maszyn wirtualnych

Vagrant słóży do tworzenia i konfigurowania środowiska, które będzie łatwo powielane na wielu stanowiskach. W skrócie ja mam komputer z konfiguracją vagranta, a nowa osoba która podepnie się pod projekt będzie miała dokładnie tą samą konfiguracje na jej komputerze. Brzmi fajnie, nie?
Bawiłam się tym w celu próby uruchomienia wielu maszyn na których testowałabym mój kod. Nie znalazłam super prostego opisu, jednak doszłam po wielu "bólach" do jakiejś sensownej konfiguracji. Tym właśnie chciałabym się podzielić dla innych szperaczy Google'a.

Najprostrza konfiguracja


VAGRANTFILE_API_VERSION = "2"
Vagrant.configure(VAGRANTFILE_API_VERSION) do |config|
config.vm.box = "ubuntu/trusty64"
end

Najprostrzy plik konfiguracyjny Vagrantfile podałam powyżej. Wybrałam akurat emulowanie systemu Ubuntu w wersji serwerowej, o czym mówi nam linia 3.

Skrypty startowe

W celu zdefiniowania jakiejś akcji, która ma zostać wykonana po uruchomieniu maszyn dodamy odpowiednią komendę.

config.vm.provision "shell", inline: "echo HELLO WORLD!"

Ta komenda to nic innego jak prosty hello world :) Po uruchomieniu maszyny zostanie to wypisane na ekranie.

Dodanie nowej maszyny

Dodajmy teraz nową maszynę. W tym celu posłużymy się nową zmienną konfiguracyjną. Będzie ona działać dokładnie jak config w powyższych przykładach i można ją dodatkowo konfigurować per maszyna.


config.vm.define :maszyna do |maszyna|
maszyna.vm.box = "ubuntu/trusty64"
end


Zdefiniowaliśmy nową maszynę maszyna która także jest systemem Ubuntu w wersji serwerowej. Możemy dodać tyle maszyn ile chcemy, każda z nich mogłaby mieć inny system.


Generalnie to narzędzie wygląda bardzo ciekawe i może być bardzo pomocne w różnorakich zadaniach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz